Bevissthetens nivåer
Av Runa Helmersen
Hva er bevissthet? Vi er kanskje vant til å tenke at bevissthet er innsikt, forståelse, hukommelse, intelligens, persepsjon, refleksjon. Tar vi med kreativitet, intuisjon og følelser- da har vi vel dekket det godt nok? Vel, vi er på vei, men det meste av dette vil jeg kalle for sinnet – eller ulike nivåer av bevisstheten vår.
For det forklarer ikke min og andres ut-av-kroppen-opplevelser, nær-døden-opplevelser, telepati og opplevelse av kontakt med avdøde eller opplevelser der mennesker forteller om kontakt med åndelige vesener. For ikke å snakke om opplysthet, en tilstand som er beskrevet på mange måter i mange ulike tradisjoner og kulturer. Inntil våre dager har slike åndelige opplevelser gjerne vært holdt skjult innenfor de mystiske tradisjonene i ulike religioner, men tiden vi lever i nå gjør det ikke mulig – og heller ikke riktig – å holde slike erfaringer hemmelig lenger. De er allmen-menneskelige og universelle, men til nå har området tilsynelatende hatt størst interesse for spirituelt og filosofisk interesserte mennesker. Jeg skulle ønske at medisinere og psykologer og psykiatere viste mer interesse for denne delen av menneskelivet.
Det er en uendelighet av virkeligheter rundt oss: andres tanker og følelser, spirer som gror i jorda, fugler som flyr på himmelen, fisk som svømmer i havet, aviser der det produseres nyheter, lærere som underviser, helsepersonell som behandler, mennesker som elsker, mennesker som ruser seg, barn som mishandles, mennesker på flukt, sosiale medier som reflekterer menneskers ulike bevissthetsnivåer osv. Men vi opplever bare det vi ser der vi er.
Likevel eksisterer alt det andre samtidig, vår normale dagsbevissthet kan bare ikke fatte det i form av å se eller være oppmerksom på alle de andre hele tiden. Det ville ødelagt oss. Men vi vet jo at de andre virkelighetene eksisterer parallelt med vår egen. Hele tiden. Hjernen vår filtrerer mesteparten av det bort. Ja, noen mener rett og slett at hjernen er et stort filter i en større bevissthet. En bevissthet som vår individuelle bevissthet både kan leve i som individuell bevissthet, men også smelte sammen med.
Ennå har ikke forskerne klart å forklare hvordan kjemi og elektriske signaler i hjernen blir til bilder, lyder, følelser og tanker inni oss. Det er stadig et stort mysterium. Den norske hjerneforskeren Johan Fredrik Storm sier:
Jeg tror vi må akseptere at bevissthet er et naturfenomen på linje med lys, lyd, varme, gravitasjon og så videre, men noe vi ennå ikke har greid å forstå. Med dagens fysikk, kjemi og biologi kan vi ennå ikke forklare bevisstheten…
Andrew Newberg og William James
Historien er full av beskrivelser fra mennesker som må ha opplevd ulike grader av endret bevissthet som har gitt dem dype innsikter eller kreative gjennombrudd, fra Platon til Buddha og Einstein. Descartes, Tolstoj, Arkimedes må også har opplevd det, sier den amerikanske hjerneforskeren Andrew Newberg. Han velger å kalle det ulike grader av opplysthet (enlightenment på engelsk). I over 20 år har han forsket på hva som skjer i hjernen under endrede bevissthetstilstander, og han har vært spesielt opptatt av den opplyste bevissthetstilstanden som beskrives i mange religioner og esoteriske tradisjoner. Han skriver i boka «How Enlightenment changes your brain» at det er mange nyanser eller grader av enlightenment, og for å beskrive dette bruker han enten stor E eller liten e når han bruker ordet enlightenment. Med stor E mener han en total bevissthetsendring som er så sterk at den endrer personens liv etterpå. Da oppleves typisk en sammensmelting med universet og følelse av enhet med alt, en gjennomstrømning av uendelig kjærlighet. Det er egentlig umulig å beskrive, for alle han har forsket på som har opplevd det (inklusiv han selv), strever veldig med å finne ord som beskriver denne total-opplevelsen. Men han skriver at så å si alle kommer ut med en permanent endring i bevissthet og virkelighetsoppfattelse etterpå. Ja, de fleste beskriver til og med denne opplevelsen som enda mer virkelig enn den virkeligheten de har levd i fram til nå. Ord som sannhet og Gud blir brukt av mange, og at de har fått en dyp innsikt. All smerte og tvil er borte, erstattet av en dyp fred.
William James, en av grunnleggerne av den amerikanske psykologien, var også opptatt av dette fenomenet. Ifølge Newberg var han den første som hevdet at den «kosmiske tilstanden» har et nevrologisk uttrykk i hjernen, noe som kan bevises i dag. James laget en liste over hva som kjennetegner resultater av den opplyste tilstanden (min oversettelse):
En sterkt subjektiv opplevelse av indre lys
En fordypelse av moral og spirituelle verdier
Økt sensitivitet for intellektuell illuminasjon
Følelse av udødelighet og uendelighet
Ikke lenger frykt for døden
Gir slipp på følelser av synd og skyld
Øyeblikkelig og momentan oppvåkning
Varig transformasjon av personligheten
Det siste punktet er det som Newberg kaller Enlightenment med stor E. Man blir totalt forandret, verdiene er endret og synet på en selv i forhold til omgivelsene er transformert. For de fleste fører til det til at livet tar en helt ny retning og man begynner kanskje å arbeide med helt andre ting enn man gjorde før.
De mindre sterke enlightenment-opplevelsene kan være alt fra et øyeblikk av klarhet til større aha-opplevelser, og det er mange nyanser på veien mot Enlightenment. For eksempel når du plutselig finner løsningen på et problem du har strevd med lenge eller opplever et øyeblikk der all frykt og tvil er borte. Eller når du utvikler en dypere medfølelse og blir mer åpen og tolerant overfor andre mennesker. Newberg hevder at alle slike større eller mindre øyeblikk av enlightenment med liten e, faktisk forbereder hjernen på å kunne ta imot den store, transformerende Enlightenment-opplevelsen. For det som er så paradoksalt, er at de områdene som normalt stimuleres under meditasjon og kontemplative prosesser, som man skulle tro leder til illuminasjon eller opplysthet, ikke er aktive under selve den totale illuminasjons-opplevelsen, de er kun aktive under meditasjonen og annen tilsvarende praksis.
En annen uforklarlig ting rent nevrologisk, er at normalt vet vi at hjernen bruker tid på å lære seg noe nytt, for da skal den etablere nye nettverk og nye koblinger, noe som krever mange gjentagelser. Men ved Enlightenment skjer det øyeblikkelig! Newbergs forklaring på det, er at det er fordi dette er noe vi er født med, det er innebygget i oss. Altså noe helt naturlig.
I det følgende får du en oversikt over de seks ulike bevissthets-nivåene som Newberg deler den menneskelige bevisstheten opp i.
Nivå 1: instinktiv bevissthet.
Det laveste nivået av bevissthet handler om instinkter. Det er et ubevisst nivå av vår bevissthet som handler mest om overlevelse og å få tilfredsstilt indre og ytre behov. Det styres av følelser og av å forsøke å unngå farer og smerte, og driver oss framover mot kortsiktige og forlokkende mål.
Nivå 2: vane-bevissthet.
Dette bevissthets-laget utvikles gjennom de utfordringene vi utsettes for gjennom livet. Når vi løser dem og lærer av dem, lagres dette i hukommelsen vår så vi kan hente dem fram som evner når vi trenger dem. Som oftest er disse også ubevisste, det er atferd og handlinger vi gjør ofte og automatisk.
Nivå 3: hverdags-bevissthet.
Her vi tar i bruk logikk, mening og oppmerksomhet for å løse enkle problemer og utføre våre daglige oppgaver. Den er knyttet til kortids-hukommelsen vår, og det betyr at den kan romme begrenset med informasjon. For eksempel: Når du leser disse ordene, er du nok ikke oppmerksom på stolen du sitter i eller alle lydene i rommet du befinner deg. I det øyeblikket du vender oppmerksomheten mot stolen eller lydene i rommet, kan du ikke lese mer. Dette nivået av bevissthet bruker vi også når vi skal ta beslutninger og bevege oss mot bestemte mål. Derfor kalles det også for intensjons- og beslutnings-bevissthet.
Nivå 4: kreativ bevissthet eller forestillingsevne.
Vi befinner oss nå i pannelappen, og her begynner tankene å vandre og dagdrømmene inntar arenaen. Det er herfra vi løser problemer. Når vi blir slitne av å være i hverdags-bevissthetens begrensede «rom,» trenger den kreative bevisstheten seg gjennom for å gi oss en viktig pause. I denne pausen friskes nevrokjemien opp så vi blir i stand til å ta gode beslutninger. Dette bevissthets-laget er også viktig for hukommelsen vår og evnen til å hente ut minner fra langtidshukommelsen. Så derfor er det viktig å holde pauser i arbeidet! Men det viktigste ved den kreative bevisstheten, er kanskje at denne avslappede dagdrømme-tilstanden åpner veien videre opp i bevissthetslagene mot høyere bevissthet og opplysthet.
Nivå 5: Selvreflekterende bevissthet, også kalt mindfulness.
De fleste mennesker beveger seg ut og inn av det dagdrømmeaktige nivå 4, uten å ane hvilke store muligheter som ligger latent her. Hvis du åpner opp for nivå 5, kan du begynne å identifisere dine ubevisste vaner – gode eller dårlige – og se hvordan instinktene dine styrer handlingene dine i verden. Du blir bedre i stand til å vurdere problemer og ta gode valg. Når du begynner å dagdrømme bevisst, og reflektere «mindfullt» over de tilsynelatende kaotiske tankene og følelsene som flyter ut og inn av din bevissthet, så viser hjernen økt aktivitet i venstre prefrontal korteks, (der følelsen av klarhet og optimisme regjerer) og mindre aktivitet i høyre prefrontal korteks (som ser ut til å generere frykt, bekymring og tvil). Så negative tanker forstyrrer altså hjernen i å kunne utfolde seg på alle nivåer av menneskelig bevissthet. Newbergs forskning viser at når vi utfolder oss i nivå 5 og blir selvreflekterende uten å identifisere oss med det vi observerer, så øker aktiviteten i områder i hjernen som regulerer følelser, og også i områder som gjør oss i stand til å ha empatiske relasjoner med andre mennesker. Ja, forskningen viser også at slik praksis forbedrer humør og sinnstilstand, styrker selv-følelsen og gir en generell større tilfredshet i livet. Det viser seg også at slik selvreflekterende observasjon aktiverer strukturer i hjernen som er direkte forbundet med opplysthet og transformasjon.
Når du observerer ditt kreative sinn, blir du klar over at «du» ikke er tankene dine. Dette er for mange mennesker en dyptgripende innsikt som er direkte relatert til Zen buddisme og begrepet Enlightenment. Negative følelser mister sin kraft i det en altoppslukende følelse av indre fred fyller deg. Samtidig slår du på tusenvis av stress-reduserende og immun-stimulerende gener. Det skjer en nevrologisk transformasjon av hjernen som setter deg i stand til å oppnå dette høyeste nivå av menneskelig bevissthet.
Nivå 6: Transformasjons-bevissthet
Her endrer alt seg. Nå beveger vi oss utenfor den menneskelige bevisstheten. Også i Newbergs forskning skjer det forandringer, men ingen har til nå kunnet dokumentere denne formen for bevissthet. Men mange forskere har klart å dokumentere hva som skjer i hjernen under slike bevissthets-tilstander, og derfor velger han og flere med han å tro på opplevelsen av Enlightenment. De kan nemlig se nevrologiske forandringer, som at aktiviteten i nivåene 5 og 6 synker, og faktisk også at aldringsprosessen senker farten.
Enlightenment kan vare i sekunder, minutter, timer eller til og med dager. Men på et eller annet tidspunkt vender hjernen tilbake til sin normale funksjon og tilstand. Men nå er det ikke lenger samme hjerne! Det har skjedd varige forandringer i nøkkelområder i hjernen. Den dagsbevisstheten man vender tilbake til, er ikke den samme som før. Man har fått ny kunnskap om seg selv og verden, og en større evne til å kjenne tilfredshet med livet.
Hvis det er slik at bevissthet er et naturfenomen som Fredrik Storm antyder, så er det på tide å utvide forståelsen av ordet «naturlig.» Det er naturlig for den menneskelige bevisstheten å utvide seg, å endre seg og å transcendere, noe som også er naturlige reaksjoner på sjokk og sterke emosjonelle opplevelser. Det er rett og slett naturlig for oss å oppleve såkalt over-naturlige ting som store deler av vitenskapen ikke aksepterer. Det betyr at samfunnet vårt, helsevesenet og lærebøkene våre ikke forteller oss sannheten om oss selv. Vi har/er en sjel som er i stand til å bevege seg i mange nivåer av bevissthet og dermed vise oss større/dypere dimensjoner av virkeligheten og oss selv.
Den menneskelige bevisstheten er altså både rasjonell og ikke-rasjonell, intellektuell og åndelig på en gang, og nøkkelen til å forstå kompleksiteten i dette, er bevissthetsnivåer. Å arbeide med oss selv og vår egen indre utvikling, er noe av det viktigste vi kan gjøre.
Fra boka «Lyset i tunellen. Om bevissthetsendringer ved traumer og nær-døden-opplevelser» av Runa Helmersen